Historia
1895 Narodziny wynalazcy OPP
W Sztokholmie przyszedł na świat Fredrik Ljungstrom, szwedzki konstruktor, inżynier, wynalazca turbiny parowej promieniowej, projektant jachtów, parowozów turbinowych, wynalazca OPP.
1908 Fredrik Ljungstrom wchodzi do gry
Fredrik Ljungstrom wraz ze swoim bratem Briegerem zakładają Aktiebolaget Ljungstrom Angturbin(ALA) w Gashaga, znajdująca się na wyspie Lindigo w pobliżu Sztokholmu, gdzie ich główna działalność skupia się na produkcji i rozwoju turbin parowych.
1920 Projekt pierwszego OPP
Fredrik Ljungstrom zaprojektował pierwszy OPP.
Pomysł narodził mu się w trakcie kolacji w restauracji Operakallaren w Sztokholmie, gdzie cierpiący na astmę Fredrik, dręczony przez gęste kłęby dymu papierosowego zaczął zastanawiać się nad możliwością poprawy wentylacji bez utraty ciepła. Cierpiący Fredrik w przebłysku geniuszu połączył własne pomysły i doświadczenia z 1895 roku z zastosowaniem falistych wymienników ciepła zastosowanych w wysokociśnieniowym kotle parowym z ideą regeneracyjnego wymiennika ciepła i narodziła się koncepcja Obrotowego Podgrzewacza Powietrza.
Pierwsze testy, które przeprowadzał w swojej fabryce w Gashaga były to papierowe modele z papierowymi elementami grzewczymi. Pierwszy prototyp OPP zainstalował również w tej samej fabryce.
1921 Podgrzewacze pojawiają się w fabrykach
Pierwsza komercyjna instalacja OPP w fabryce czekolady(AB Förenade Chokladfabrikerna) w Sztokholmie, która pozwoliła zmniejszyć zużycie paliwa o 25%.
1923 Montaż OPP w parowozach turbinowych
Lokomotywy wynalezione przez braci Ljungstrom stały się komercyjną porażką, niestety ujrzały światło dzienne zbyt późno. W tym samym czasie pojawiły się lokomotywy spalinowe i pierwsze jednostki napędzane elektrycznie. Podgrzewacze znalazły swoje miejsce w elektrowniach, gdzie dotychczas spaliny opuszczające kocioł miały wysoką temperaturę, w konsekwencji niższą sprawność.
1923 Komercjalizacja
Po pierwszych udanych eksperymentach i komercyjnych próbach z zastosowaniem podgrzewacza, OPP został przedstawiony całemu światu energetyki jako sposób zwiększenia oszczędności paliwa w kotłach. Odniósł przy tym duży sukces, pomimo faktu, że wiele istniejących kotłów musiało zostać zmodyfikowanych pod kątem eksploatacji przy wyższych temperaturach spalania. Początkowo OPP powstawały w ścisłej współpracy z ALA, ale później OPP zaczęto produkować w ramach licencji na całym świecie:
1923 Svenska Maskinverken AB, Sweden James Howden & Co., Grt Britain Maskin & Brobyggnad, Finland ...
1925 Feuerungstechnik, Germany
1926 Air Preheater Company, USA
1927 Gadelius, Japan
Babcock & Wilcox, France
...
1935 Cegielski, Poland
…
1959 Rafako, Poland
Do 1933 roku powstało 1000 pierwszych sztuk OPP na całym świecie, do 1965 roku wybudowano 100 000, a w 1990 roku liczba dostarczonych OPP przekroczyła 200 000. ASME oszacowało, że zastosowanie OPP pozwoliło zaoszczędzić ponad 4,5mld ton paliwa, a urządzenia przepracowały łącznie ponad 1,5mld godzin.
1927 Ewolucja
Powstanie uwspółcześnionej wersji OPP, bez integralnych wentylatorów.
Dotychczas kotły nie były wyposażone w wentylatory, więc wentylatory były montowane w podgrzewaczach i stanowiły jedną całość
1934
Pierwsza międzynarodowa konferencja poświęcona LUVO w Berlinie
1937
Firma założona przed Frederika Ljungstrom-a ALA po raz pierwszy przyniosła zysk w ciągu 15 lat działalności.
1949
Fredrik Ljungstrom nagrodzony medalem im. James-a Watt-a przez The Institution of Mechanical Engineers, London.
1994
Nagroda przyznana przez ASME(American Society of Mechanical Engineers) dla OPP jako znaczącego wynalazku w rozwoju technologii inżynierii mechanicznej
1995
Założenie firmy ROTOR
Opracowanie na podstawie broszury ASME(American Society of Mechanical Engineers) „The Ljungstrom Air Preheater 1920. An International Historic Mechanical Engineering Landmark”